Buitenweek

De laatste week augustus had ik me voorgenomen om lekker een week buiten te schilderen in het Groninger Landschap. Met zo’n mooie zomer moest dit natuurlijk helemaal goed komen.

Deze week zag er iets anders uit. Wel typisch Nederlands weer: tussen de buien droog. Ik heb mijn momenten gepakt en heb toch heerlijk staan schilderen op verschillende plekken in de provincie. Bij Wierumerschouw aan het Reitdiep, bij Groot Wetsinge in het weiland. Tussen Onderdendam en Warffum aan de kant van de weg en bij Noordpolderzijl aan de buitenkant van de dijk. Mooie plekken met mooi resultaten.

Expositie Roel Stolvoort Gemeentehuis Ten Boer

Vanaf eind augustus exposeer ik mijn schilderijen in het gemeentehuis in Ten Boer. Deze tentoonstelling heet “Mooi Groningen” en omvat 27 werken van voornamelijk stadsgezichten en landschappen van de provincie Groningen. Op een kleurrijke wijze zijn bekende Groningse plekken vastgelegd. Zoals huisje bij Aduarderzijl, Kerkje van Ezinge, Lauwersmeer, Martinitoren, Koolzaadveld bij Stedum, Dorkwerd, Damsterdiep, Boterdiep en nog veel meer.

De expositie loopt een paar maanden. De schilderijen zijn te bezichtigen op:

Maandag t/m Vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op Hendrik Westerstraat 24 in Ten Boer.

Er is een digitale expositiegids beschikbaar. Als je interesse hebt, stuur dan een mailtje naar info@galerie-roel.nl.

Buiten schilderen Drentsche Aa

In juni heb ik meegedaan met een driedaagse workshop Buiten schilderen van de Klassieke Academie. Onder leiding van Joost Doornik stonden we drie dagen lang te schilderen aan de Drentsche Aa bij Schipborg. Drie dagen mooi weer met mooie resultaten.

Schilderij RTV Noord

Afgelopen zomer heb ik meegedaan met een campagne van RTV Noord om een picknick bank te beschilderen. Deze banken werden in de provincie geplaatst om de dialoog tussen Groningers te bevorderen. Mijn bank werd als winnaar gekozen en daarom mocht ik een kunstwerk maken dat nu te bewonderen is in de studio van RTV Noord.

Het is een schilderij van acryl op linnen van 120 cm bij 180 cm. Op onderstaande foto’s zie je hoe het is opgebouwd. Eerste fase is de schetsfase om op zoek te gaan naar de juiste compositie. Vervolgens donker en licht aangebracht. De eerste kleurlaag is complementair aangebracht. Dat wil zeggen dat kleuren eerst tegengesteld zijn aangebracht. In de laatste fase zijn de definitieve kleuren gekomen en ook het definitieve contrast. Ik wilde graag het witte huisje er echt uit laten springen, vandaar dat ik de achtergrond donker heb aangezet.

Expositie in Galleria Unexpected

Van 1 december 2019 tot 10 januari 2020 vond de expositie van mijn schilderijen plaats in Galleria Unexpected. In hartje Groningen, onder de rook van de Martinitoren heb ik 20 werken tentoongesteld in de galerie van Kors van Bladeren. Op deze fantastische locatie kwamen mijn schilderijen helemaal tot hun recht en had ik voor even een eigen museum.

Volgende expositie is vanaf half mei 2020 in het voormalige gemeentehuis in Ten Boer.

Creëren is wat mij drijft

“Creëren is wat mij drijft” is de titel van het artikel dat 21 maart 2019 in de Ommelander Courant verscheen. Het artikel van Marja Spakman is geschreven naar aanleiding van de opening van de expositie van mijn kunstwerken in het gemeentehuis van Leens. Expositie loopt nog tot 1 juli.


ROEL STOLVOORT: CREËREN IS WAT MIJ DRIJFT

ZUIDWOLDE – In het atelier van Roel Stolvoort in Zuidwolde staan zes Martinitorens op de ezels. Twee aan twee horen ze bij elkaar. Het ene schilderij is steeds opgezet in lijnen, het andere in sfeer. De Martinitoren is wel vaker onderwerp van zijn schilderijen, net als andere stadsgezichten en landschappen. Een deel van zijn werk van afgelopen jaar is nu te zien in het gemeentehuis van Leens. Voor het werk in deze expositie heeft Stolvoort zich laten inspireren door het honderdjarige bestaan van kunstenaarsvereniging De Ploeg.

Het creatieve begon al toen hij klein was. „Ik mocht graag timmeren, dingen bouwen. Handvaardigheid was één van mijn leukste vakken.” Twee jaar basisonderwijs op een vrije school in Nijmegen, waar het naast kennis draaide om kunst en ambacht, legde de basis voor tekenen en schilderen. Aan het einde van zijn middelbare school moest een beroepskeuzetest uitkomst geven over een vervolgopleiding. Daar kwam een creatief- artistiek profiel uit én een zakelijk-economisch profiel. Hij besloot het creatieve te bewaren als hobby en in de zakelijke richting een studie te kiezen. Maar zo gemakkelijk liet de creativiteit zich niet wegdrukken. Nog tijdens zijn studie ging hij ook de vooropleiding volgen aan de kunstacademie in Utrecht. „Zat ik door de week hier in Groningen in de collegebanken en in het weekend zat ik in Utrecht te schilderen.” Hij ging werken in diverse functies bij een zorgverzekeraar en een uitgever.

Sabbatical

Nadat zijn baan vorig jaar stopte, deed hij zichzelf een half jaar sabbatical cadeau. „Ik was nog geen drie dagen thuis en toen kwam het schilderen al terug.” Het verlof was een moment van reflectie: „Ik heb echt het moment van die beroepskeuzetest teruggehaald, die twee profielen die daaruit rolden. Destijds maakte ik heel duidelijk de keuze om één richting op te gaan – hoewel ik ook altijd wel geschilderd heb – maar mijn opdracht voor nu is: hoe kan ik die twee dingen samenbrengen en integreren. Toevallig kwam ik langs Vrijdag’, het huis van de amateurkunst in Groningen, waar een cursus werd gegeven: Schilderen als De Ploeg door Antje Sonnenschein. En ik gaf me op.” Inmiddels heeft Stolvoort een eigen bedrijf in marketingmanagement, „één van de meest creatieve richtingen binnen de economie.” Zowel op zijn zakelijke website als op de site ‘galerie-roel’ opent hij met dezelfde zin, de kortst mogelijke samenvatting van wie hij is, zoals hij het zelf omschrijft: „Ik ben Roel Stolvoort. Ik wil graag creëren. Dat is wat mij drijft. Deze drang naar creëren gaat als een rode draad door mijn leven.”

Schilderen

„Of het nu gaat over marketing of over schilderen: in alles wat je communiceert en creëert, altijd is de vraag: wat wil ik overbrengen, waar wil ik dat de aandacht naar uitgaat. Je moet je werk stevig neer durven te zetten. Dat heeft met lef te maken. En met vrijheid. Dat is ook één van de redenen waarom ik schilder met acryl. Materiaal dat snel droogt. Bevalt iets me niet? Hup, roller erover en ik begin opnieuw.” Maar Stolvoort experimenteert ook met andere materialen. Zijdevloeipapier bijvoorbeeld. Of zand. Soms gebruikt hij een spons of een roller. „Dat zijn andere manieren om een bepaalde sfeer neer te zetten. Vanuit die sfeer ga ik tekenen en schilderen. Kleur neerzetten, spelen met donker en licht, wat vegen… Ik stop heel veel tijd in een goede sfeer, in een goede achtergrond Als die eenmaal staat, denk ik vaak: dit ís al een schilderij! Maar dan ga ik toch door en komt er bijvoorbeeld het perspectief van de stad in.” Bij zijn experiment met de Martinitorens doet hij beide: hij zet een beeld op in lijnen én, op een ander doek, hetzelfde beeld in sfeer. „Ik ben heel benieuwd wat die lijnopzetten gaan doen als ik daar met kleur overheen ga. Ik vind het ook spannend om aan de sfeerbeelden lijnen toe te gaan voegen. Maar ik ben vooral benieuwd waar ik uitkom als ik op die manier met die schilderijen naar elkaar toewerk.”

De Ploeg

Kunstenaars van De Ploeg staan, alhoewel hun werk onderling sterk verschilt, bekend om hun uitbundige gebruik van kleuren en hun expressionistische manier van schilderen. „Ik moet bekennen dat ik me eerder nooit zo verdiept heb in De Ploeg, maar dat veranderde door het Ploegjaar. Wat me direct aansprak en –spreekt, en dat herken ik ook in mijn eigen werk, is het expressieve kleurgebruik en het werken met complementaire kleuren, waardoor het werk contrastrijk, dynamisch en levendig wordt. Ook het werken met stevige lijnen en een losse toets zijn elementen waar ik me heel erg in thuis voel.” Nieuw voor Stolvoort was het schilderen van landschappen. Typerend voor Ploegschilders, die veel in de open lucht – en plein air – schilderden. Bij Stolvoort komt het er in de praktijk op neer dat hij er wel op uittrekt, bepaalde plekken bestudeert, er zijn inspiratie opdoet en een bepaald gevoel meeneemt, maar het werk vervolgens binnen schildert. „Ik heb wel buiten staan schilderen terwijl ik met één hand mijn doek moest vasthouden. Het is wél Groningen, hè? Buiten schilderen heeft wel als bijkomend effect dat iedereen afstapt en er wat van vindt. Dat is leuk: als ze het niets vinden, dan hoor ik dat en als ze het mooi vinden ook! De schilders van De Ploeg hebben de stad en het Groninger landschap op een heel mooie manier vastgelegd”, constateert Stolvoort, die vaak in deze omgeving fietst en daardoor op veel plekken komt. „Ik kijk nu met andere ogen naar het landschap en ik zie nog meer de schoonheid ervan. Perspectief van wegen, van een bomenrij van groot naar klein, ze zijn ook belangrijk voor mijn compositie: waar wil ik dat je oog naar toe getrokken wordt, hoe zorg ik dat de elementen van mijn schilderij dat doen.”

De Martinitoren maakt dat hij zich thuis voelt, de enorme ruimte van het ommeland geeft hem een groot gevoel van vrijheid. Hij is er een beetje verliefd op geworden. „En dat wil ik in mijn schilderijen overbrengen. Elk schilderij in de expositie Stad en Ommeland heeft zijn eigen verhaal. Dat maakt het tot een mooie verzameling. Zeker als je liefde voelt voor het Groninger landschap of de stad móet je deze expositie zien”, besluit Stolvoort.

De schilderijen hangen tot 1 juli in het gemeentehuis van Leens aan de R. Ritzemastraat. Bezoekers kunnen er van maandag tot en met vrijdag terecht, van 9.00 tot 17.00 uur. Op dinsdag zelfs tot 20.00 uur. Meer informatie over Roel Stolvoort en zijn werk is te vinden op www.galerie-roel.nl.

Expositie in Leens

Roel Stolvoort – geïnspireerd door De Ploeg from Stichting Hogeland in Beeld on Vimeo.

Op vrijdag 8 maart 16.00 uur is mijn expositie Stad & Ommeland in het gemeentehuis in Leens geopend. Tijdens de expositie worden diverse schilderijen getoond die ik afgelopen jaar gemaakt hebt.

Ik heb me laten inspireren door het 100 jarig bestaan van de kunstenaarsvereniging de Ploeg. Dit  heeft geleid tot kunstwerken met expressief en complementaire kleurgebruik en duidelijke tekenlijnen. Het zijn schilderijen van bekende stadsgezichten, de omgeving van Zuidwolde en andere karakteristieke plekken van het Ommeland.

De expositie loopt van 8 maart t/m 1 juli 2019.

Schilderijen zijn de bezichtigen van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur in het gemeentehuis Het Hogeland, locatie Leens.

Adres is:
R. Ritzemastraat 2, 9965 TD Leens

Aandacht in pers voor de expositie:

Noorderkrant

Marnecultuur

Lauwersland online

Making of.. Noorderhaven I

Dit schilderij is op doek geschilderd met afmetingen 70 cm bij 100 cm. De basis is opgebouwd vanuit zijdevloeipapier dat ik met lijm heb opgebracht. Hiermee ontstaat er een bepaalde sfeer voor het schilderij. Hier ben ik vervolgens op door gegaan met acrylverf en Oost-Indische inkt voor de lijnen.

Making of Zuidwolde vanuit Beijum

Dit schilderij heb ik buiten geschilderd tussen Beijum en Zuidwolde. Dit is de plek waar de Ploeg hotspot 15 staat. In het kader van het 100-jarig bestaan van De Ploeg zijn er in de provincie Groningen diverse replica’s geplaatst van schilderijen van kunstenaars van de Ploeg. Tussen Zuidwolde en Beijum staat een replica van het schilderij De Egger die Jan Altink omstreeks 1925 geschilderd heeft. Ik ben op dezelfde plek gaan staan waar Jan Altink een kleine honderd jaar geleden gestaan heeft en ben ook gaan schilderen. Ik heb echter voor een ander perspectief gekozen voor mijn schilderij, namelijk zicht op Zuidwolde.

Vlak bij dit punt op de Beijumerweg tref je de replica van Jan Altink, de Groninger Ploeg Hotspot nr 15, met het schilderij De Egger.

Replica van schilderij De Egger van Jan Altink, in kader van de Groninger Ploeg Hotspots

Making of Hoger der Aa II

Dit is een schilderij van 100 cm bij 70 cm in acryl op doek. Het is de invalshoek van het Hoge der Aa vanaf de brug met zicht op de A-kerk. Het is een moment opname van het voorjaar. Ik heb hem vanaf een foto geschilderd in mijn atelier.

In onderstaande beelden is te zien hoe ik het schilderij heb opgebouwd. Ik ben begonnen met een turquoise achtergrond met gele elementen en heb met oranje rood de gebouwen weergegeven. Vandaar uit heb ik steeds om en om gewerkt met lijnen en kleur. Voor de lijnen heb ik houtskool, inkt en stift gebruikt. De kleur is met acryl aangebracht met spons, penseel en paletmes